Alley cat

Alley cat

19 april 2010

Magnolia

Ingen bild i dag.. Men jag måste få lätta mitt hjärta! Jag hoppas nu att jag slagit ner bopålarna på ett ställe jag ska bo kvar på. Så nu, äntligen kan jag plantera en magnolia. Ja, vi har en på lotten, eller två är det visst, men den blommar så sällan. Så är den så liten. I går åkte jag och en vännina till Nisses, jag hade med mig julklappspengar som sparats för detta tillfälle. Hela veckan har jag försökt ringa Nisses och fråga om de hade fått in perenner och träd, jag har ingen koll på när det brukar ske. Till slut efter att ingen svarat drog jag slutsatsen att de hade fullt upp just för att perennerna kommit.
Vi strosade runt i butiken, det blev en pelargon 8) och lite annat. Väl bland uteväxterna fastnade vi hos smulgubbarna. Valde några Rebecka tror jag den hette (hade inget att anteckna på tyvärr) och en vit sort. Bäst som vi stog där kom en man förbi med ett stooort magnoliaträd på kärran. I vild panik mumlade jag till min väninna att det nog var bäst att jag focuserade på magnoliorna innan någon mindre vetande snodde MITT träd. Trädet som var ämnat åt MIG. Skuttade iväg och stack nosen i alla magnolior jag såg, men ingen föll mig i smaken. Alltså, någon hade redan tagit mitt träd : ( Fasa!! Jag menar, jag är snart 40 jag kan inte vänta hur länge som helst med att plantera min magnolia om jag ska få njuta av dess skönhet. Men så hände det - längst nere i en gång såg jag den. *kärlek* Efter lite samråd med vänninan kom vi fram till att den nog skulle få plats i bilen. Efter att ha baxat in den genom alla (för låga) dörrar utan att ha förlorat några knoppar kom vi till bilen. Tack och lov, den gick precis in och vi förlorade inte mer än en knopp. Jag satt och höll i kronan hela vägen hem, hade kramp i armen när den skulle rätas ut.
Nu håller jag tummarna för att den kommer blomma med alla knoppar den visar, och om rådjuren kommer... Så... Blir jag ledsen. Än så står den på farstukvisten och väntar på lite värme. När den spricker ut ringer jag mamma och bror så får vi ha magnoliafest.

Om någon undrar vad den heter... Ja, den där med stora tulpanknoppar : ) Praktmagnolia? Minnet är bra men kort.

/ Lycklig men fattig..............

2 kommentarer:

  1. Vilken tur att du hittade just DIN magnolia! Lycka till med den nu! Ha det bra nu! / Irene

    SvaraRadera
  2. Irene, visst var det TUR :D Jag ska göra mitt bästa för att ta hand om den, min goda mor har tagit reda på var vi kan köpa ett lass trädgårdsjord. Tack mamma!! Du är en pärla.

    SvaraRadera